Ašská kavárna a proč ji nutně potřebujeme

Je celkem zajímavé sledovat vývoj gastra v Aši. V devadesátkách se slušně rozjelo a těžilo z otevření hranic a přílivu německých strávníků, kterým česká kuchyně chutná, a přitom směle cenově konkuruje. Jenže „výměnný obchod“ s prostředky, službami a lidmi zafungoval i opačně. Vyplácelo se totiž jít pracovat do Německa za lepší peníze a méně starostí, než jaké obnáší podnikání. Nutno podotknout, že podnikání sice zná relativně volnou pracovní dobu, ale nezná její konec.

Platí totiž jistá psychologická hranice ceny, kterou jsme ochotni dát u nás ve městě za jídlo v restauraci, obecně vzato. Pokud bychom měli konkurovat německým platům a odměnit obdobně jako za hranicemi kuchaře a číšníky, významně bychom tuto hranici museli překročit. Vynechme z toho teď fixní náklady na kvalitní suroviny a energie, které jsou se zahraničím srovnatelné. A potom si také otevřeně přiznejme, že nám v gastru významně konkuruje vietnamská minorita a její zcela odlišná kultura – pracovat od rána do večera, nenarušovat pravidla své komunity nemístnou konkurencí a podělit se o podnikání v rodině, neboť výhody pro celek převyšují výhody pro jedince.

Sečteme-li a podtrhneme tyto argumenty, které jistě nebudou zdaleka kompletní, zjistíme, že jediné, co by nám pomohlo resuscitovat ašské gastro je „ochota místních“. Ochota místních lokální gastro u lokálních provozovatelů podpořit i za cenu vzdání se jiných hmotných statků, ale výměnou za to, že při vyšší ceně mám možnost získat udržitelnou kvalitu, podporuji zdejší trh práce, rozvoj podnikání, a navrch posedím s přáteli, mám kam vzít rodinu a známé, partnera, partnerku, žiji společenský život svého města a jeho kultury. V našem případě snad i subkultury.

Ašská kavárna, kterou všichni ve městě chceme, je skvělou nálepkou, skvělým pojmenováním všeho, co nám zde chybí. Pospolitost, vstřícnost, přejícnost, chuť se scházet, slušné zázemí, identita. Musíme mít ale odhodlání potenciální Ašskou kavárnu naplnit a podpořit.

Vyšlo v Listech Ašska 1. února 2023